Portfolio | Updates
Gemeente Vlaardingen | Burgerparticipatie
Mijn opdracht was: breng ambtenaren en buurtbewoners met elkaar in gesprek over de thema’s ophoging, onderhoud groen en energietransitie. Door de complexiteit en de gevoeligheid van deze thema’s begeleidde ik de wethouders, beleidsadviseurs en andere stakeholders vooraf goed bij de inhoud van de presentaties en de profilering. Ter promotie van de eerste thema-avond gaf ik diverse interviews bij lokale media. Ik schreef nieuwsberichten en liet mooie informatievideo’s maken. Betrokken buurtgenoten werden ingezet als ambassadeurs. Dit bleek succesvol. Ruim 200 buurtbewoners en betrokken ambtenaren luisterden naar elkaar en spraken wensen en (on)mogelijkheden uit. Het resultaat: Ieder kwartaal komen themagroepen bijeen en is er begrip, draagvlak, communicatie en samenwerking tot stand gekomen.
|
Het CCV | Keurmerken Criminaliteitspreventie en brandveiligheid
|
Veel bedrijven zijn slachtoffer van criminaliteit en brand, terwijl zij wel geïnvesteerd hebben in preventiemaatregelen. Hoe zorg je ervoor dat zij kiezen voor certificatie en inspectie om meer zekerheid in te bouwen? Dat was de centrale vraag die tijdens mijn interim opdracht bij het CCV gesteld werd. In antwoord op deze vraag ontwikkelde ik communicatiemateriaal dat was afgestemd op verschillende doelgroepen (met allen hun eigen belangen). De middelen konden ingezet worden om het voordeel van certificatie en inspectie te benadrukken. Ik ondersteunde adviseurs bij het ontwikkelen van strategische communicatieplannen per keurmerk, nieuwsberichten en droeg ik bij aan de ontwikkeling van hetccv.nl/vakman. Hierop zijn alle aangesloten vakmannen van het CCV op verzameld.
|
Het CCV | Veilig Wonen Dag 2018
De Veilig Wonendag 2018 met het thema ‘De veilige wijk van de toekomst’ vond plaats op woensdag 3 oktober 2018 in de ReeHorst in Ede. Voor het CCV de brancheverenigingen voor hang- en sluitwerk VHS en Vertaz mocht ik het congres organiseren en produceren. De Veilig Wonen Dag is er tweejaarlijks voor PKVW-bedrijven, leden van branches, gemeenten, woningcorporaties, projectontwikkelaars, politie en VvE-beheerders. Partijen die betrokken zijn bij het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Naast de organisatie en management was ik ook verantwoordelijk voor alle communicatie en briefde ik keynote speakers en workshopleiders (o.a. Hamit Karakus en Patrick van den Brink) op inhoud.
|
ERA Controur | CoCreatie
ERA Contour vroeg vanPOOK een naam met logo, huisstijl en middelen te ontwikkelen voor een stijlvol nieuwbouwproject in Leeuwesteyn. VanPOOK schakelde mij in om een CoCreatie sessie te begeleiden, waar - in een hele korte tijd - de uitgangspunten voor de huisstijl en pay-off werden geformuleerd. Tijdens de sessie waren diverse betrokkenen vanuit ERA Contour aanwezig. Er volgde een kortlopend ontwerptraject, zodat binnen een week 'HomeTown, mijn stukje stad' stond als een huis.
Wilt u ook op korte termijn een huisstijl en naam voor een nieuwbouwproject? Neem dan contact met mij op! |
Het CCV | Voorlichting woninginbraken
|
Gemeenten en politie organiseren regelmatig voorlichtingsbijeenkomsten over woninginbraken, woningovervallen of straatroven. Het CCV biedt allerlei middelen en experts om de bijeenkomsten inhoud te geven.
Samen met Joost Pleune en vanPOOK maakte ik een film, waarin een ex-inbreker (door acteur: Michiel Meijer) laat zien hoe eenvoudig en snel hij zijn slag kan slaan doordat de opstapjes voor hem klaarliggen. De uitgebreide versie van de film wordt uitsluitend op de voorlichtingsbijeenkomsten getoond en kan besteld worden via hic@hetccv.nl. |
Metropoolregio Rijnmond & Haaglanden | Campagne: Gasloos Wonen? Zo Gedaan!
|
De nieuwe fase van de 'Zo Gedaan!-campagne' is van start gegaan met een ludieke bijdrage van DWDD's LuckyTV. Het filmpje - dat uitsluitend via SocialMedia te zien is - toont dat je een enigszins saai onderwerp als Gasloos Wonen, toch leuk en deelbaar kan maken.
Precies wat we nodig hadden voor onze doelgroep: Jonge mannen en vrouwen, tussen de 28 en 38 jaar uit de regio's Rijnmond en Haaglanden. Kijk voor meer informatie op www.woonwijzerwinkel.nl/zogedaan |
KIKX Development | ERF357
|
Na een succesvolle teasercampagne van het nieuwbouwproject ERF357 werden ontwerpbureau vanPOOK en ik gevraagd om de marketing van de rest van het project te verzorgen. Voordat we aan de slag gingen met het ontwikkelen van middelen werd een marketingcommunicatieplan opgesteld, hierin is nagedacht over het doel, de boodschap, de doelgroep, het verzorgingsgebied en het concept.
Op basis van dit plan ontwikkelden we in nauw overleg met de opdrachtgever een pakket aan middelen. Denk hierbij aan een mooie overzichtelijke website, aantrekkelijke brochure, advertenties, branded content op AD/RD en Social Media en een huis-aan-huis mailing. |
Gemeente Vlaardingen | Oud Ambacht Toekomstgericht!
Dat er op het gebied van duurzaam wonen de komende jaren veel gaat veranderen weet iedereen. Maar wat betekent dit nu precies voor de individuele woningeigenaar? En hoe kunnen we mensen stimuleren om aan de slag te gaan met deze duurzame maatregelen? In opdracht van Gemeente Vlaardingen stimuleerde ik als projectmanager, bewonersorganisaties uit de wijk Oud Ambacht om dit onderwerp bespreekbaar te maken met buurtbewoners.
In het kader van 'Oud Ambacht Toekomstgericht' werden wekelijks interviews met buurtbewoners op Social Media en in de stadskrant gepubliceerd. Hiermee brachten we onderwerp onder de aandacht. Met hulp van een enquête onderzochten we waar de oud ambachters meer informatie over wilden krijgen. Op basis daarvan organiseerden we een drukbezochte buurtbijeenkomst. |
VNG & Metropoolregio Rijnmond & Haaglanden | Campagne: Duurzaam wonen? Zo Gedaan!
|
In opdracht van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Metropoolregio Rijnmond en Haaglanden ontwikkelde ik samen met zeven gemeenten een marketingcommunicatieplan om de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeenten een 'boost' te geven. Het doel: jonge huiseigenaren (mensen tussen de 28 en 38 jaar) stimuleren minimaal één duurzame maatregel aan hun woning uit te voeren.
We bouwden een online toolkit voor gemeenten, waar communicatiemiddelen die lokaal ingezet worden, gemakkelijk te downloaden zijn. Hierin bijvoorbeeld de ludieke informercial die online verspreid wordt door de 24 gemeenten uit de metropoolregio. |
KIKX Development | ERF357
|
De vraag: Binnen twee weken moet de Barendrechtse kopersdoelgroep geïnformeerd worden over een nieuwbouwproject aan de Voordijk, om leads te genereren. Maarrr... er is nog niets om te laten zien.
Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan, besloot ik samen met de Art Director, Makelaar en Ontwikkelaar een tweedaagse brainstormsessie te organiseren. Op basis van 'Pressure Cooking' bedachten we ERF357, de campagne-doelstellingen, beschreven we de doelgroep en maakten we het script voor de teaser die een week later (!) gelanceerd werd via Social Media en een landingspagina. Resultaat ruim 80 inschrijvingen binnen een maand. |
Het CCV | Online handelsfraude
|
Online handelsfraude is een veel voorkomend probleem onder senioren én jongeren. Deze groepen bestellen steeds vaker online en zijn daarom kwetsbaar. Speciaal voor deze groepen ontwikkelde ik, in opdracht van het CCV twee verschillende aanpakken.
Voor senioren bedacht ik het script voor een geanimeerde voorlichtingsfilm en werden er advertorials geplaatst in magazines van ouderenbonden. Jongeren werden voorgelicht door één van de bekendste YouTuber van het land: Dylan Haegens. Bereik: ca. 750.000 kijkers in een week (!). Verdere implementatie vond plaats via de televisieprogramma's Kassa, Opgelicht en Tijd voor MAX. Bovendien konden mensen napraten via een live chat op vraaghetdepolitie.nl |
Het CCV | Week van de Veiligheid 2016
Week van de Veiligheid is een jaarlijks evenement en wordt georganiseerd in de eerste week van oktober. In 2016 was ik betrokken bij de organisatie van de voorlichtingsweek voor horeca, detailhandel en transport en logistiek vanuit het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.
Als communicatieadviseur was ik verantwoordelijk voor het activeren van gemeenten om bijeenkomsten te organiseren tijdens de week van de veiligheid. Maakte ik het plan voor de website, dacht mee over de campagne-uitingen, coördineerde ik de Week van de Veiligheid vlogger en reporter, organiseerde ik diverse bijeenkomsten en schreef persberichten. Alles met als doel om het CCV op de kaart te zetten en ondernemers te helpen om hun winkel, horecagelegenheid of voertuig veilig te maken tijdens de donkere dagen van het jaar (oktober t/m maart). |
SURFmarket | Senior Communicatieadvies
Voor SURFmarket verzorgde ik uiteenlopende communicatiewerkzaamheden op het gebied van corporate-, interne- en projectcommunicatie. Het opstellen van communicatieplannen en de uitvoering daarvan behoorden tot mijn werkzaamheden. Maar ook het uitwerken van impact-cases (storytelling), het produceren van diverse communicatiemiddelen, coördinatie en organisatie van professionaliserings-bijeenkomsten voor stakeholders behoorden tot mijn werkzaamheden. Bovendien was ik betrokken bij de planontwikkeling voor een gezamenlijk intranet voor diverse werkmaatschappijen, wat op dit moment wordt geïmplementeerd.
|
Het CCV | 360-graden CCV
|
In opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) bedacht en produceerde ik in samenwerking met pro-ductions vier 360-graden voorlichtingsfilms over babbeltrucs, predictive profiling, straatroof en overvallen.
Met de films worden medewerkers uit de horeca en detailhandel getraind over hoe ze in deze onveilige situaties moeten reageren. Ze bevinden zich als het ware in dezelfde ruimte als het slachtoffer én de dader. Doordat een gevaarlijke situatie levensecht wordt nagebootst, is de impact groot. Hierdoor weten medewerkers steeds beter hoe zij moeten handelen in een onveilige situatie. Hun veiligheid en die van klanten neemt toe. |
Ministerie van Veiligheid en Justitie | Week van de Veiligheid 2014
De Week van de Veiligheid Landelijke campagne van het Ministerie van Veiligheid en Justitie gericht op ondernemers en werknemers in de horeca, retail en transport en logistiek. De Week van de Veiligheid is een jaarlijks terugkerende actie periode om ondernemers te wijzen op de veiligheid in en rondom de winkel, horecagelegheid of transport. Ik was betrokken bij de ontwikkeling van de campagne en de organisatie van de week in 2014.
Binnen dit project was ik de schakel tussen de bedenkers, uitvoerders, opdrachtgevers en stakeholders. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor planning, budgetbewaking en coördinatie van de ontwikkeling van communicatie-middelen. Ook leverde ik een bijdrage aan de online campagne en schreef content t.b.v. interne nieuwsupdates. |
Gemeente Rotterdam | Aanpak woninginbraken
![]()
|
Als communicatieprofessional was ik verantwoordelijk voor de communicatieaanpak die Rotterdammers helpt de kans woninginbraak te verkleinen. De voorlichtingscampagne bestaat o.a. uit huisbezoeken, bewonersbijeenkomsten en een informatiepakket. Samen met een team verzorgde ik niet alleen strategie, inhoud en management, maar trainde ik ook Stadswachten voor de huisbezoeken. In 2014 bezochten de stadswachten ruim 70.000 Rotterdamse huishoudens. Wegens dit grote succes is besloten ook seizoensaanpakken te organiseren rondom de donkere dagen (lichten aan) en zomer (ramen en deuren op slot).
|
KIKX Development | Beijerlandse Brug
Het nieuwbouwproject Beijerlandse Brug ligt in het hart van Rotterdam Zuid aan de Beijerlandselaan. Als communicatieadviseur verzorgde ik de verkoopcampagne van de woningen. In samenwerking met lokale ambassadeurs organiseerde we speciale woonbazaars. Op informatie-bijeenkomsten werden jonge starters en doorstromers geïnformeerd over de woningen, het koopproces en de mogelijkheden. Kopers kregen een gezicht door op de website en tijdens de bijeenkomsten te vertellen waarom zij kozen voor de Beijerlandse Brug.
Resultaat: 100% verkocht, nog voor oplevering van het project! |
Corbion | De-Dit-Gaan-We-Niet-Doen-Tour
Corbion (voorheen Purac) is als ‘uitvindersbedrijf’ onderdeel van een beursgenoteerde multinational met vele internationale patenten. Corbion had te weinig rentalibiteit door een ‘te softe' benadering van medewerkers, een sociale geschiedenis en de macht van de vakbonden. Perron 14 heeft evenementen en
confrontatie meetings georganiseerd om alle medewerkers van de fabriek te inspireren en motiveren. Vanaf het begin van dit project was ik betrokken bij de invulling van de programma’s van verschillende evenementen en meetings. Met gezamenlijk geformuleerde doelstellingen op zak ging ik aan de slag met de organisatie van de bijeenkomsten. Daarbij was ik verantwoordelijk voor planning, draaiboeken, dagcoördinatie en het management van het productieteam. |